ZOSTAŃ PRZYJACIELEM NATURY…I METODY PROJEKTÓW

przez Post Gościnny

Czas spowolnił… mamy go trochę więcej na refleksję… może warto się zastanowić, jak uczynić świat lepszym miejscem i ZOSTAĆ PRZYJACIELEM NATURY? Zwłaszcza teraz, gdy nasz świat stanął na głowie…Z pomocą przybędzie metoda projektów!

Jesteśmy dyplomowanymi nauczycielkami języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie, egzaminatorkami CKE, współtwórczyniami edukacyjnego bloga Aniołki Bez Charliego. Wspólnie tropimy innowacje edukacyjne, aby nauka stała się przygodą, a szkoła magicznym miejscem. Jako Nauczycielki Zwolnione z Teorii promujemy ideę twórczej szkoły. To dlatego zapraszamy Cię w podróż po metodzie PROJEKTU… z zakresu EDUKACJI GLOBALNEJ.

W trakcie realizacji projektu poznasz wyzwania współczesnego świata i Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Zastanów się, jak wpływacie wraz z uczniami na jego kondycję… 

Ale czy wiesz, czym są Cele Zrównoważonego Rozwoju i zrównoważony rozwój? 

Na rozgrzewkę ułóż puzzle i obejrzyj film:

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2ca750824f3a

(1) Zrównoważony rozwój: Co to naprawdę znaczy? – YouTube

pod tym linkiem znajdziesz dodatkowe informacje: Czym są Cele Zrównoważonego Rozwoju? | Edukacja globalna (ceo.org.pl)

I teraz, wchodząc w rolę koordynatora projektu, zaczynasz podróż ze swoją grupą projektancką. Oto zadania, które wykonuj razem ze swoim uczniowskim zespołem.

NIE MARNUJ ŻYWNOŚCI!

Wyobraź sobie, że w niedzielne popołudnie zastajesz taki obrazek w kuchni…

Pierwsza myśl: tym nie nakarmię swojej rodziny. Jedni nie lubią czerstwego pieczywa, inni nie najedzą się jednym płatkiem bezglutenowym, a pozostali mają zgagę po zjedzeniu wafli ryżowych.

Co robisz? Zanim wyrzucisz to do kosza, pomyśl…

 

Niechaj wyzwaniem Waszego projektu będzie zdanie:

 

Marnując żywność, napędzamy konsumpcję, która jest jedną z przyczyn głodu na świecie. 

Zadanie

Zainteresujcie się wraz z Twoimi uczniami sposobem, w jaki Wy i Wasze rodziny gospodarujecie jedzeniem:

 

Jak często w sklepie kupujecie produkty spożywcze spoza listy zakupów? 

Czy wiecie, czym różnią się produkty z terminem ważności „najlepiej spożyć przed” od „należy spożyć do”? 

Jaką część Waszych śmieci stanowi jedzenie? 

Jak w kuchni wykorzystać żywność, która zazwyczaj ląduje w koszu? 

Zaprezentujcie swoje obserwacje np. na osi w https://padlet.com

ZADBAJ O ZDROWIE!

W dziedzinie zdrowia pierwszym krokiem, który możecie wykonać, by przyczynić się do światowej zmiany, jest dbanie o siebie i prowadzenie zdrowego trybu życia. Poczytajcie o zdrowym stylu życia i zróbcie listę nawyków, które chcielibyście w sobie wyrobić. Może zaczniecie od domowych przetworów? Bez chemii, bez ,,przedłużonej przydatności do spożycia”? Czemu nie!

Nasza checklista wygląda tak:

[wykonane w programie Canva www.canva.com]

Może zorganizujecie klasowe wyzwanie, np. tydzień bez słodyczy? 

Albo zawody w tym, kto zrobi więcej przysiadów albo pompek?

ZADANIE

Zdrowie ludzi na świecie zależy między innymi od zasobów, którymi dysponujemy, aby o nie dbać. Jednym z takich zasobów, zależnym w 100% od naszej gotowości do dzielenia się nim, jest krew. Przygotuj mowę popierającą ideę krwiodawstwa i przy okazji promującą oddawanie szpiku.

OSZCZĘDZAJ WODĘ!

Wszyscy na świecie powinni mieć dostęp do wody czystej. Znaczenia wody dla każdego, człowieka, a nawet dla każdego organizmu żywego zwyczajnie nie da się przecenić. Bez niej życie jest niemożliwe. 

Pomimo tego że na naszej planecie mamy wystarczającą ilość wody pitnej, nadal brakuje jej ponad 40% ludzi na świecie. Może dokonacie pomiarów zużycia wody w swoich domach, porównacie je potem w klasie i wypracujecie na Triciderze (www.tricider.com) propozycje, co moglibyście zrobić, aby zmniejszyć zużycie wody w domu.

ZADANIE

Napisz „ODĘ DO WODY” – możesz sparafrazować już istniejące utwory lub stwórz coś autorskiego:). Powodzenia!

SZUKAJ ALTERNATYW!

Czy jednostka ma jakikolwiek wpływ na zmiany klimatyczne? Co może zrobić człowiek, aby powstrzymać katastrofalne w skutkach zanieczyszczenie środowiska? Co ja mogę zrobić?

ZADANIA

Przygotuj się do debaty na temat unowocześnienia źródeł energii w Polsce, uwzględniając w niej  aspekty dotyczące samych konsumentów, społeczności lokalnej i globalnego działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Przygotuj argumenty za i przeciw.

BĄDŹ ŚWIADOMYM KONSUMENTEM!

Kupujcie odpowiedzialnie. Planując zakupy starajcie się wybierać lokalnych sprzedawców i producentów. Wspierajcie krajowy rozwój gospodarczy. Kupujcie sezonowe warzywa na targowisku, u okolicznych rolników. Zadbajcie o to, aby produkty, które kupujecie, pochodziły z zakładów, które gwarantują godne i uczciwe warunki pracy. Buty, odzież, zabawki, elektronika i żywność powinny pochodzić z miejsc przestrzegających praw pracowników. Na stronie www.ekonsument.pl znajdziecie informację o sklepach i miejscach, w których kupicie produkty z certyfikatem sprawiedliwego handlu (sprawiedliwy handel). 

ZADANIE

Zróbcie wykaz tych firm i napiszcie do jednej list, z podziękowaniem za walkę o prawa pracowników i przeciwstawianie się pracy dzieci i handlowi ludźmi.

ZADANIE

Zwróć uwagę, skąd pochodzą produkty z Waszego stołu i co mają w składzie. Na początek można zrezygnować np. z produktów zawierających olej palmowy lub awokado z Ameryki Południowej. Dlaczego? A może trzeba zacząć robić listę zakupów, a nie wrzucać do koszyka więcej, na zapas? I nie pakować zakupów w jednorazowe torebki. Przygotuj krótką prezentację o zrównoważonej konsumpcji i produkcji. 

NIE ZOSTAWIAJ ŚLADÓW!

Czy wiesz, że w latach 1880 – 2012 średnia temperatura uległa podwyższeniu o 0.850 Celsjusza. Temperatura wód oceanicznych, zmniejszyła się ilość opadów śniegu, zmalała pokrywa lodowa, złącze poziom mórz. W tej dekadzie topnieje 1,07 mln km2 pokrywy lodowej.  Pod koniec obecnego stulecia temperatura na Ziemi wzrośnie o ponad 1,50 Celsjusza w porównaniu do lat 1850-1900.  Od 1990 roku emisja dwutlenku węgla na świecie wzrosła o prawie 50%.

Pewnie zadajesz sobie pytanie: Co ja mogę z tym zrobić? Odpowiedź jest prosta: NIE ZOSTAWIAJ ŚLADÓW.

ZADANIE

Wszystko, co robimy, pozostawia ślad węglowy, jest sumą emisji gazów cieplarnianych przez nas samych, naszą rodzinę, szkołę, miejscowość. Im mniejszy ślad węglowy – tym lepiej dla klimatu. Zmierzcie, jakie są Wasze ślady węglowe. Zachęćcie do mierzenia śladu ich bliskich i kolegów. 

ONZ przygotował kalkulator, dzięki któremu policzyć można swój ślad węglowy. Pozwala on sprawdzić, czym najbardziej szkodzimy środowisku oraz porównać się z innymi.

https://smoglab.pl/policz-swoj-slad-weglowy-kalkulator-onz-ci-w-tym-pomoze/

Przykładowe obliczenie: 

KURS DLA KAŻDEGO PRZEDMIOTOWCA

Cieszymy się, że uczysz przedmiotów humanistycznych i ścisłych, języka polskiego i chemii, geografii, ale i fizyki, sztuki, muzyki i plastyki,  a także wszystkich tych zagadnień, które przygotowują młodego człowieka do dorosłości. Jesteś, drogi Kursancie, zapewne także wychowawcą. Kapitalnie! Będziesz więc rozumiał nasze intencje w wychowaniu, nie tylko nauczaniu. Bo nasz kurs to prawdziwe uniwersum zmiany świata. I zmiany polskiej szkoły! Jak na uniwersum przystało, wybrałyśmy temat natury. Natury, która wymaga od nas, byśmy umieli o nią zadbać. 

Nauczymy Cię sztuki projektowania. Interdyscyplinarnego, globalnego i społecznego. Staniesz się liderem w swojej społeczności szkolnej. Na deser dostaniesz zapowiedź Design Thinking w edukacji… Będzie jak wisienka na torcie, zostawi posmak pasji do tego stopnia, że zapragniesz ją stosować!

Ale jest jeden warunek.

Musisz dać się zaprosić i zacząć działać! Zapisz się się na listę mailingową naszego kursu. My Ci pomożemy! Rozwiązując kolejne zagadki kryminalne, poznasz nasze projektanckie pomysły. Zdradzimy Ci tajemnicę sukcesu!  Daj się porwać na nasz webinar, w którym poczujesz smak zagadek, które zapewne zechcesz rozwiązać! Zaczynamy!

Aniołki bez Charliego

Izabela Bembenek-Kloc

Ewelina Brzóska

Aneta Radzik