Matematyka jest często wymieniana przez uczniów jako przedmiot z którym mają największe problemy. Na szczęście są sposoby żeby lekcje matematyki stały się bardziej skuteczne – czyli aby matematyczne zagadnienia nie stanowiły dla uczniów trudności.

Swoimi pomysłami na skuteczne lekcje matematyki w szkole podstawowej podzieliła się w webinarze pod tytułem “Czy istnieje przepis na skuteczną lekcję matematyki?” Jolanta Przygocka, nauczycielka matematyki w Szkole Podstawowej w Koziegłowach. Nagranie z tego webinaru jest dostępne poniżej, ale najważniejsze informacje z webinaru znajdziesz też w tym poście.

SKUTECZNE LEKCJE MATEMATYKI

Od czego zacząć?

Zacznij od ciekawego rozpoczęcia lekcji. Pretekstem do rozmowy o obliczeniach może być nawiązanie do wczorajszego meczu polskiej reprezentacji, dzięki któremu możemy porozmawiać o statystyce. Świetnie sprawdzają się tu rekwizyty – piłka, szalik czy czapka. Jolanta Przygocka często stosuje przebrania. Kiedy na przykład chce przeprowadzić diagnozę poziomu wiedzy swoich uczniów ubiera biały fartuch, zakłada stetoskop i staje się lekarzem, który jednak aby postawić trafną diagnozę musi zebrać wywiad i zanalizować wyniki.

Zadbaj o to aby każdy temat był jasny dla twoich uczniów. Żeby widzieli cel każdego działania. Te wszystkie zabiegi sprawią, że łatwiej będzie uczniom polubić matematykę. A gdy już ją polubią, zobaczą zastosowanie, zrozumieją sens w jej uczeniu się, będą zmotywowani aby rozwiązywać swoje trudności.

Jakie zasady stosować na lekcji?

Aby lekcja była naprawdę efektywna, a uczniowie zaangażowani, wykorzystaj zasady, które zebrane są w tym zestawieniu:

    • opieraj się o wskazówki z neurodydaktyki, mów uczniom o tym jak się uczy nasz mózg, co jest dla niego ważne by uczyć się skutecznie;
    • planuj polisensoryczne działania, tak aby uczniowie mogli podczas lekcji oglądać, słuchać i dotykać;
    • stosuj na lekcjach myślenie wizualne;
    • wykorzystaj elementy oceniania kształtującego: Jolanta Przygocka proponuje stosowanie samooceny, którą można dokonać na kartkach papieru z narysowanym symbolem “bateryjek umiejętności”. Uczniowie samodzielnie zaznaczają poziom opanowania danej umiejętności;

rysunek baterii

  • pozwalaj uczniom na uczenie się na błędach;
  • umożliwiaj im odnoszenie sukcesów i poczucie własnego sprawstwa (“dodawaj uczniom skrzydeł”)
  • rozpoczynaj uczenie się od tego co bliskie i dopiero potem przechodź do tego co dalekie. Tę samą zasadę stosuj rozpoczynając od tego co znane, kierując się do tego co nie jest znane;
  • wykorzystuj żart, humor do zapamiętania pojęć czy działań;
  • wdrażaj uczniów do odpowiedzialności za własne uczenie się;
  • stosuj zasadę – 4U (uchwycić uwagę, ukierunkować, utrzymać, uporządkować).

Chcesz zajrzeć za kulisy warsztatu Joli Przygockiej i poznać konkretne przykłady na wykorzystanie tych zasad podczas lekcji matematyki?
W ofercie sklepu Nauczyciel w sieci jest kurs Joli pt. “Przepisy na skuteczne lekcje matematyki w szkole podstawowej”.

A co po lekcji matematyki?

Jolanta Przygocka podkreśla, że po każdej lekcji obowiązkowo zadaje sobie pytanie czy rozwiązała równanie hipokampa. Co to takiego?

równanie hipokampa = P
o + a + e = P
gdzie o=obraz, a=aktywność, e=emocje

Kiedy uda Ci się podczas lekcji zastosować obraz, pozwolisz uczniom działać i do tego jeszcze uruchomisz ich emocje, możesz uznać, że “rozwiązałaś/rozwiązałeś” równanie hipokampa.
A rozwiązane równanie hipokampa = skuteczna lekcja matematyki.
Dzięki temu masz pewność, że lekcja była dla uczniów przyjazna, zagadnienia łatwe, a nawet gdy pojawiły się trudności, to uczniowie mieli motywację aby się z nimi skutecznie zmierzyć, bo widzieli sens w ich rozwiązywaniu.

Zobacz notatkę graficzną podsumowującą pomysły opisane wyżej:
notatka graficzna - przepis na skuteczną lekcję matematyki

Jeszcze więcej pomysłów na skuteczne lekcje matematyki

Jeśli masz ochotę na więcej podpowiedzi od Joli Przygockiej i to przedstawionych na konkretnych matematycznych przykładach zajrzyj do kursu, który przygotowała – Przepisy na skuteczne lekcje matematyki w szkole podstawowej.