
Matematyka jest często wymieniana przez uczniów jako przedmiot z którym mają największe problemy. Na szczęście są sposoby żeby lekcje matematyki stały się bardziej skuteczne – czyli aby matematyczne zagadnienia nie stanowiły dla uczniów trudności.
Swoimi pomysłami na skuteczne lekcje matematyki w szkole podstawowej podzieliła się w webinarze pod tytułem “Czy istnieje przepis na skuteczną lekcję matematyki?” Jolanta Przygocka, nauczycielka matematyki w Szkole Podstawowej w Koziegłowach. Nagranie z tego webinaru jest dostępne poniżej, ale najważniejsze informacje z webinaru znajdziesz też w tym poście.
SKUTECZNE LEKCJE MATEMATYKI
Od czego zacząć?
Zacznij od ciekawego rozpoczęcia lekcji. Pretekstem do rozmowy o obliczeniach może być nawiązanie do wczorajszego meczu polskiej reprezentacji, dzięki któremu możemy porozmawiać o statystyce. Świetnie sprawdzają się tu rekwizyty – piłka, szalik czy czapka. Jolanta Przygocka często stosuje przebrania. Kiedy na przykład chce przeprowadzić diagnozę poziomu wiedzy swoich uczniów ubiera biały fartuch, zakłada stetoskop i staje się lekarzem, który jednak aby postawić trafną diagnozę musi zebrać wywiad i zanalizować wyniki.
Zadbaj o to aby każdy temat był jasny dla twoich uczniów. Żeby widzieli cel każdego działania. Te wszystkie zabiegi sprawią, że łatwiej będzie uczniom polubić matematykę. A gdy już ją polubią, zobaczą zastosowanie, zrozumieją sens w jej uczeniu się, będą zmotywowani aby rozwiązywać swoje trudności.
Jakie zasady stosować na lekcji?
Aby lekcja była naprawdę efektywna, a uczniowie zaangażowani, wykorzystaj zasady, które zebrane są w tym zestawieniu:
-
- opieraj się o wskazówki z neurodydaktyki, mów uczniom o tym jak się uczy nasz mózg, co jest dla niego ważne by uczyć się skutecznie;
- planuj polisensoryczne działania, tak aby uczniowie mogli podczas lekcji oglądać, słuchać i dotykać;
- stosuj na lekcjach myślenie wizualne;
- wykorzystaj elementy oceniania kształtującego: Jolanta Przygocka proponuje stosowanie samooceny, którą można dokonać na kartkach papieru z narysowanym symbolem “bateryjek umiejętności”. Uczniowie samodzielnie zaznaczają poziom opanowania danej umiejętności;
- pozwalaj uczniom na uczenie się na błędach;
- umożliwiaj im odnoszenie sukcesów i poczucie własnego sprawstwa (“dodawaj uczniom skrzydeł”)
- rozpoczynaj uczenie się od tego co bliskie i dopiero potem przechodź do tego co dalekie. Tę samą zasadę stosuj rozpoczynając od tego co znane, kierując się do tego co nie jest znane;
- wykorzystuj żart, humor do zapamiętania pojęć czy działań;
- wdrażaj uczniów do odpowiedzialności za własne uczenie się;
- stosuj zasadę – 4U (uchwycić uwagę, ukierunkować, utrzymać, uporządkować).
Chcesz zajrzeć za kulisy warsztatu Joli Przygockiej i poznać konkretne przykłady na wykorzystanie tych zasad podczas lekcji matematyki?
W ofercie sklepu Nauczyciel w sieci jest kurs Joli pt. “Przepisy na skuteczne lekcje matematyki w szkole podstawowej”.
A co po lekcji matematyki?
Jolanta Przygocka podkreśla, że po każdej lekcji obowiązkowo zadaje sobie pytanie czy rozwiązała równanie hipokampa. Co to takiego?
równanie hipokampa = P
o + a + e = P
gdzie o=obraz, a=aktywność, e=emocje
Kiedy uda Ci się podczas lekcji zastosować obraz, pozwolisz uczniom działać i do tego jeszcze uruchomisz ich emocje, możesz uznać, że “rozwiązałaś/rozwiązałeś” równanie hipokampa.
A rozwiązane równanie hipokampa = skuteczna lekcja matematyki.
Dzięki temu masz pewność, że lekcja była dla uczniów przyjazna, zagadnienia łatwe, a nawet gdy pojawiły się trudności, to uczniowie mieli motywację aby się z nimi skutecznie zmierzyć, bo widzieli sens w ich rozwiązywaniu.
Zobacz notatkę graficzną podsumowującą pomysły opisane wyżej:
Jeszcze więcej pomysłów na skuteczne lekcje matematyki
Jeśli masz ochotę na więcej podpowiedzi od Joli Przygockiej i to przedstawionych na konkretnych matematycznych przykładach zajrzyj do kursu, który przygotowała – Przepisy na skuteczne lekcje matematyki w szkole podstawowej.
