Matematyka na Instagramie: jak nauczyciel może działać na IG?

przez Post Gościnny
Jak uczyć matematyki na instagramie?

W dzisiejszych czasach trudno nadążyć za co chwilę pojawiającymi się aplikacjami o charakterze społecznościowym. Większość z nas zna, przynajmniej z nazwy, portale takie jak: Facebook, Youtube, Pinterest, Instagram i TikTok. Chciałabym zabrać was dzisiaj w podróż po świecie jednego z nich – Instagrama.

Prezentacja przedstawiona w Uniwersytecie w Chmurze (FB), 22.04.2020 r.

 

W tym miejscu warto wspomnieć, że z Instagrama można korzystać zarówno z przeglądarki internetowej, jak i z aplikacji w swoim smartphonie. Miejmy jednak na uwadze, że korzystanie z przeglądarki uniemożliwia nam oglądanie nieprzypiętych instastories, czyli krótkich 15 sekundowym filmów, które niezapisane znikają po 24 godzinach od ich publikacji.

Aplikacja zainstalowana. Konto utworzone. Jak mogę wykorzystać Instagram jako nauczyciel matematyki (i nie tylko)? Potraktujmy swój profil jak naszą wizytówkę. Omówię to na przykładzie własnego profilu:

matematyka na instagramie - profil magdauczy

Na samej górze znajduje się nazwa użytkownika i ustawione przez nas zdjęcie profilowe. Pod spodem możemy wpisać krótki tekst na nasz temat i hasztagi (w moim przypadku – #mathteacher, #nauczycielmatematyki, #nauczyciel, #takuczę) najbardziej nawiązujące do naszego profilu. Pole wprowadzania jest ograniczone, co wymusza na nas wybór najistotniejszych informacji na nasz temat. W tej sekcji możemy również wstawić jedyny link (chyba, że mamy konto o większym zasięgu, to linki możemy też wstawiać w instastories) – u mnie, link do bloga. Poniżej znajdują się zapisane instastories i album zdjęciowy. To właśnie on odegra kluczową rolę. Pamiętajmy, że „obraz mówi więcej niż tysiąc słów”, a zatem wykorzystajmy go i pokażmy własną pracę.

Matematyka na Instagramie: jak za pomocą Instagrama nieformalnie uczyć?

Przygotowaliśmy wizytówkę. Czas wykorzystać Instagram do innych celów. Jednak, najpierw chciałabym zwrócić uwagę na jedną istotną kwestię. Gdy rozpoczniemy naszą działalność na Instagramie, na pewno znajdą nas tam nasi uczniowie. Pamiętajmy, aby ich zaangażowanie na naszym profilu wynikało z ich zainteresowania. Nie zmuszajmy uczniów do obserwowania naszego profilu.

Po pierwsze, możemy na profilu umieszczać zdjęcia z zagadkami lub zadaniami, tak jak robi to O matmo!

https://www.instagram.com/o_matmo/

lub tommathsq

https://www.instagram.com/tommathsq/

Możemy również skorzystać z instastories i nagrywać krótkie filmiki lub wstawiać gotowe grafiki z wyjaśnieniami matematycznych pojęć, a potem zrobić quiz.

matematyka na instagramie - quiz

matematyka na instagramie - quiz na insta storyMoje grafiki zostały wykonane w Canvie.

Niektórzy umieszczają również całe grafiki z tłumaczeniami, jak na przykład: https://www.instagram.com/krolowa.nauk/. Aby film nie przeleciał nam zbyt szybko, wystarczy przytrzymać ekran palcem.

Zainspiruj się na Instagramie

My – nauczyciele możemy czerpać wiedzę i pomysły od innych użytkowników. Zagraniczne profile to morze inspiracji i relacji z autentycznych lekcji. Posty, które chcemy zapisać możemy dodać do kolekcji „zapisane”.

matematyka na instagramie - post magdauczy

Matematyka na instagramie – poniżej przedstawiam listę kont związanych z nauczaniem matematyki, które warto odwiedzić:

https://www.instagram.com/iteachalgebra/

https://www.instagram.com/samira.mian/

https://www.instagram.com/creativeschooldaze/

https://www.instagram.com/tommathsq/

https://www.instagram.com/rise.over.run/

https://www.instagram.com/texasmathteacher/

https://www.instagram.com/brzezinski_math/

https://www.instagram.com/kreatywnie_na_matematyce/

https://www.instagram.com/matematyka_u_sienkiewicza/

https://www.instagram.com/o_matmo/

https://www.instagram.com/kolory_matmy_na_sredzkiej/

https://www.instagram.com/mathsteaser/

https://www.instagram.com/doyouevenmath/

https://www.instagram.com/buildmathminds/

A jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej o Instagramie, to taką wiedzę znajdziecie u https://www.instagram.com/wild.rocks/ oraz https://youtu.be/L_oj6wL1f90

Magda Łukasik, nauczyciel matematyki w liceum, autorka bloga http://eims.pl/magdauczy/