Detektywistyczne sposoby na aktywizację uczniów czyli escape room i webquest dla każdego

przez Post Gościnny

Uczniowie nie są aktywni, nie włączają kamerek, nie odpowiadają, mówią dzień dobry, albo w ogóle pojawiają się jako ikonki i tyle z ich obecności. Nie wiem czy słuchają, czy też nie, uczniowie są nieaktywni, nie współpracują. 

Jak często słyszymy albo czytamy takie opinie w trakcie edukacji zdalnej. Ale czy w pracy stacjonarnej uczniowie byli bardziej aktywni? Zapewne nie zawsze. Co więc zrobić, żeby uczniowie aktywnie uczestniczyli w lekcji, żeby im się chciało uczyć, żeby czuli radość z uczenia?  

Jakie znacie przykłady prowadzenia lekcji metodami aktywizującymi? Jak zaktywizować uczniów? Co zrobić aby chciało im się uczyć?

Dzieci lubią bawić się w detektywów, młodzież lubi rywalizować i grać. Stwórzmy im idealne warunki do nauki, zaprośmy ich do świata który lubią i są zaangażowani w działanie. W swojej pracy często wykorzystuję nowe metody aktywizujące: wirtualny pokój zagadek (escape room) i metodę webquest. 

W obu metodach uczniowie niczym Sherlock Holmes poszukują odpowiedzi, wiążą fakty, przechodzą kolejne etapy, stawiają hipotezy, analizują je, sprawdzają i wyciągają wnioski. Działa tu zarówno zasada indukcji gdy uczniowie łączą przysłowiowe kropki, aby znaleźć rozwiązanie albo zdobyć potrzebną wiedzę, ale też dedukcji, gdy weryfikują zaproponowane hipotezy. 
Praca metodami wirtualnego escape roomu i webquestu wymaga pełnego zaangażowania ucznia  w proces dydaktyczny. Uczeń aktywizuje się i z chęcią wykonuje kolejne zadania. Nauczyciel jest przewodnikiem i inspiratorem działań. Jak wyglądają te metody? Jak je wykorzystać?  

   Pierwszą z metod jest webquest. Webquest to model poszukiwania wiedzy głównie w oparciu o Internet. Uczniowie na podstawie informacji znalezionych w sieci opracowują dany problemowy temat, starając się przy tym weryfikować jakość informacji. Uzyskane informacje następnie segregują, redagują, klasyfikują i prezentują za pomocą elektronicznych narzędzi (prezentacji, bloga, strony internetowej itp.) W czasie pracy tą metodą kształtowanych jest wiele umiejętności: porównywanie, klasyfikowanie, indukowanie, dedukowanie, analizowanie błędów, konstruowanie argumentów, abstrahowanie, czy analizowanie poglądów. 

Drugą i najbardziej lubianą przez uczniów jest metoda wirtualnego escape roomu. Metoda ta jest formą grywalizacji, w której wiedzę zdobywa się przy okazji świetnej zabawy. Metoda wirtualnego escape roomu polega na łączeniu aktywności dostępnych w sieci tj. filmów, grafik, quizów, tablic..., wprowadzeniu elementów zagadek, szyfrów i wskazówek. Są różne sposoby przygotowania wirtualnych escape roomów. Ważne, aby było szybko, sprawnie i efektownie. 

Warto podkreślić, że aby uczeń był aktywny na lekcji, potrzebny jest kreatywny nauczyciel, który stosuje aktywizujące metody pracy, wykorzystuje nowe technologie, wprowadza elementy gamifikacji, czyli wprowadza ucznia w jego naturalne środowisko, takie które lubi, które kojarzy mu się z czymś przyjemnym. Można powiedzieć, że nauczyciel nadaje smaku edukacji, doprawia ją używając najlepszych przypraw. 

Aby nauczyciel stał się dobrym kucharzem, musi poznać tę sztukę. Od czego zacząć? Czy w ogóle to dla mnie? Czy na moim przedmiocie da się zrobić coś aktywizującego? Czy dzieci nie są za małe? Albo młodzież już za duża? Czy będę miał na to czas? 

Zastanawiałem się nad tymi pytaniami i tak powstał kurs online Sposoby na aktywizację uczniów- wirtualne escape roomy i webquesty. Dlaczego wybrałem właśnie te dwie metody?  

-Bo są nowoczesne, 

-Bo wprowadzają gamifikację (tak lubianą przez uczniów), 

-Bo rozwijają kreatywność, 

-Bo pozwalają nauczycielowi wykorzystywać i łączyć narzędzia, które już zna, 

-Bo są lubiane przez uczniów, 

-Bo aktywizują uczniów 

-Bo ułatwiają pracę, 

-Bo…. są po prostu fajne! 🙂 

Nic Ci to nie mówi? Uważasz, że to coś trudnego? Nie dla Ciebie? Nic bardziej mylnego. Każdy nauczyciel jest w stanie wykorzystać metody aktywizujące- webquest i wirtualny escape room. Nie ważne czy uczysz w przedszkolu, szkole podstawowej, czy szkole średniej. Te dwie metody są uniwersalne, możesz dostosować je do poziomu grupy i swoich potrzeb. 

Pamiętaj wirtualne wscape roomy i webquesty to nowe metody aktywizujące wykorzystywane w nauczaniu wyprzedzającym i lekcji odwróconej.  

Pozbądź się rutyny na lekcji. Co zrobić, aby dzieci nie mogły się doczekać lekcji, z chęcią na nią przychodziły? Wprowadź nowe metody aktywizujące

Naucz się krok po kroku jak korzystać z aplikacji takich jak Padlet, Learning Apps czy Formularze Google, dowiedz się jak je łączyć dzięki witrynom Google, jak tworzyć własne materiały, a następnie wykorzystywać je na lekcji.  

Zdobywaj wiedze w dowolnym czasie, to umożliwi Ci kurs online, który możesz realizować w dowolnym miejscu i czasie. 

Już niedługo pojawi się kurs Sposoby na aktywizację uczniów- wirtualne escape roomy i webquesty, który przygotuje Cię do zmiany. Śledź na bieżąco, zapisz się na listę mailingową.

 

To początek fantastycznej przygody… 

AUTOR ARTYKUŁU – Marek Grzywna

Marek Grzywna to trener, nauczyciel, Superbelfer RP, lider programu mobilny informatyk w wydawnictwie Operon, dyrektor szkoły, Mobilny Informatyk w Wydawnictwie Operon, pomysłodawca i organizator Ogólnopolskiego Projektu Emp@tyczna Klasa. 

Trener regionalny i lokalny w projekcie Lekcja:Enter, grantobiorca w Centrum Mistrzostwa Informatycznego, coach programu Intel AI4Youth, Laureat plebiscytu „Nauczyciel na Medal” pod patronatem Marszałka Woj. Kujawsko-Pomorskiego , nominowany tytułem „Przyjaciel SuperKoderów” przez Fundację Orange.