Mało kto był gotowy na wyzwania, jakie postawił przed nami rok 2020 i 2021. Edukacja musiała się zmienić i nadal się zmienia. Nauczyciele i uczniowie nie mieli wyjścia wskoczyli do głębokiej wody cyfrowego oceanu. Czy umieliśmy pływać?

Czy nasz styl przypominał olimpijskiego delfina czy raczej paniczne próby utrzymywania się na powierzchni?

Każdy z nas musi zadać sobie to pytanie.

Czy lepiej znaczy mądrzej?

Potrafimy łączyć się przez różne komunikatory. W szkołach wprowadziliśmy systemy wspierające prowadzenie zdalnych lekcji. Zalogowaliśmy się na wielu nowych stronach w poszukiwaniu nowych sposobów prowadzenia lekcji. My i nasi uczniowie dostaliśmy cały pakiet adresów stron, loginów, haseł do zapamiętania. Wszyscy wykonaliśmy ogromny wysiłek. Choć często sprawniej obsługujemy urządzenia i aplikacje, to nie zawsze wiemy, jak z technologii korzystać w sposób bezpieczny i wartościowy. Czy wiemy jak chronić swoją prywatność, co można publikować w sieci, jak rozwijać nowe kompetencje przy pomocy technologii i zachować umiar w korzystaniu z ekranów? Wiele szkół poszukuje odpowiedzi na te wyzwania, bo zauważyły, że mądra edukacja cyfrowa jest koniecznością w dzisiejszych czasach.

MegaMisja i #SuperKoderzy

Z pomocą przychodzi Fundacja Orange, która już ponad 15 lat troszczy się o przyszłość dzieci w cyfrowym świecie. Tym razem wszystkie szkoły podstawowe mogą zgłosić się do programów MegaMisja i #SuperKoderzy. Pierwszy z nich jest przeznaczony dla uczniów klas 1-3, którzy podczas 10-miesięcznego cyklu zajęć uczą się o zasadach bezpieczeństwa w sieci, umiarze w korzystaniu ze smartfonów i wielu innych rzeczy. #SuperKoderzy to z kolei program dedykowany uczniom klas 4-8, w którym uczniowie poznają podstawy programowania i robotyki. 

MegaMisja

Nauczyciele i wychowawcy świetlic ze szkół, które dostaną się do programu otrzymają dostęp do portalu edukacyjnego, w którym znajdą specjalnie przygotowane scenariusze i materiały instruktażowe do prowadzenia zajęć MegaMisji z dziećmi. Prowadzi je nauczyciel/wychowawca. Aby zachęcić dzieci do udziału w zajęciach MegaMisji, zadania są oparte na mechanizmie gry fabularnej – każde zajęcia zaczynają się krótkim odcinkiem bajki o podróży po Cyfrowym Laboratorium, w którym narozrabiał pewien Psotnik – dzieci są zapraszane do pomocy. Dzięki takiej fabule dzieci mogą identyfikować się z bohaterami, a formuła gry motywuje je do wykonywania kolejnych zadań. Program stawia na współpracę między dziećmi, twórczą dyskusję i zabawę, która przyspieszy zdobywanie cyfrowych kompetencji. Wykonując zadania w dziesięciomiesięcznym cyklu, dzieci wraz z nauczycielem dodają relacje z zajęć i gromadzą punkty, za które otrzymują atrakcyjne, gwarantowane nagrody dla swojej szkoły. Wychowawca ma szansę stać się cyfrowym przewodnikiem dla swoich podopiecznych, a MegaMisja wpisuje się w podstawę programową. Dowiedz się więcej.

 

#SuperKoderzy

#SuperKoderzy to nauka programowania dla uczniów klas 4-8 i to także sposób na urozmaicenie i unowocześnienie zajęć szkolnych. Szkoły, które na podstawie zgłoszeń zostaną zakwalifikowane do programu #SuperKoderzy, wybierają jedną z czternastu ścieżek tematycznych przypisanych do danego przedmiotu szkolnego (a także do nauczania w klasach integracyjnych i szkołach specjalnych). Każda zawiera materiały dydaktyczne na co najmniej dziesięć lekcji przygotowanych zgodnie z podstawą programową. Każda ze szkół, która została wybrana do programu otrzyma też grant na zakup sprzętu komputerowego i pomocy dydaktycznych niezbędnych do prowadzenia zajęć w ramach wybranej ścieżki, na przykład na zestawy robotów. Dodatkowo Fundacja Orange zapewnia dwóm nauczycielom z każdej szkoły profesjonalne szkolenie, które przygotuje ich do prowadzenia zajęć w oparciu o program #SuperKoderów oraz wsparcie doświadczonych edukatorów przez cały czas trwania projektu. Podczas spotkań w trakcie lekcji dzieci uczą się programowania w praktyce i pogłębiają wiedzę z danego przedmiotu. Rozwijają też kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole. Dowiedz się więcej.


Jak zgłosić szkołę?

  • Przed zgłoszeniem koniecznie przeczytaj regulamin programu, do którego chcesz zgłosić szkołę (MegaMisja / #SuperKoderzy).
  • Do 10 maja 2021r. wypełnij prosty formularz (są osobne formularze do MegaMisji i #SuperKoderów).
  • Dołącz do formularza zadanie zgłoszeniowe przygotowane wcześniej z uczniami podczas e-nauczania. Komisja oceni je pod kątem pomysłowości, zaangażowania dzieci i poziomu kompetencji cyfrowych.
  • Listę 280 szkół przyjętych do programów zostanie opublikowana do 10 czerwca 2021 na stronie Fundacji Orange. Zajęcia w wybranych szkołach rozpoczną się od nowego roku szkolnego.

 

Jak przygotować zadanie zgłoszeniowe?

  • MegaMisja: Wystarczy przygotować z uczniami pracę, która odpowie na wyzwanie: „Pokaż swój zespół MegaMisji” i wspólnie zaprosić MegaMisję do waszej szkoły. Waszym zadaniem jest sprawić, że to właśnie was wybiorą do udziału w programie. Prace konkursowe mogą być wykonane dowolną metodą z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych (to może być kolaż zdjęć, prezentacja, film, rysunki, animacja, komiks, nagranie audio itp.).

    Komisja oceni nadesłane prace pod kątem pomysłowości, zaangażowania dzieci w jej przygotowanie i użycia technik cyfrowych.
  • #SuperKoderzy: Ważne, żeby zgłoszenie było przygotowane wspólnie z uczniami i w pomysłowy sposób zapraszało program #SuperKoderzy do waszej szkoły. Wasza praca ma odpowiadać na wyzwanie: „Pokażcie swój #SuperKoderski zespół oraz dlaczego chcecie zostać #SuperKoderami?”. Praca konkursowa może być wykonana dowolną metodą z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych np. dokument tekstowy ze zdjęciami, strona gazetki, kolaż zdjęć, prezentacja ze zdjęciami, animacja, komiks, film, nagranie audio itp.

    Komisja oceni prace pod kątem pomysłowości, zaangażowania dzieci w jej przygotowanie i użycia technik cyfrowych.

 

Czy warto?

Naszym zdaniem warto spróbować. Mądra edukacja cyfrowa prędzej czy później nie będzie tylko wyborem polskich szkół a koniecznością. Fundacja Orange przygotowała programy, które stanowią świetny fundament do rozwoju umiejętności cyfrowych najmłodszych. Ocean technologii już na dobre zagościł w naszych domach i w szkołach. Teraz czas, żebyśmy nie tylko unosili się na jego powierzchni, ale również nauczyli się płynąć w konkretnym kierunku, omijając rafy i mielizny. Wtedy technologia będzie bezpiecznym narzędziem, wspierającym nasz rozwój i rozwój naszych uczniów.

 

Artykuł powstał we współpracy z Fundacją Orange