Antidotum na niemoc – kreatywność podawana dożylnie

przez Post Gościnny

Mam świadomość, że szkoła to miejsce, gdzie pędzi się przez przeszkody podstawy programowej do egzaminacyjnego celu, przecież od szesnastu lat uprawiam egzotyczny taniec szamana pod tablicą, próbując nie tyle zaczarować, co odczarować uczniów i rozpoznać ich potrzeby. Skromne doświadczenie podpowiada mi: NIEMOŻLIWE NIE ISTNIEJE. Kreatywność może rozsiąść się w przestrzeni zajęć, a może nawet powinna.

KREATYWNOŚĆ

Kreatywność to termin modny jak łączenie różnorodnych faktur w odzieniu. Odmieniana przez wszystkie przypadki na stałe zagościła w szkolnej refleksji. Ja jednak nie będę betonować trotuaru edukacji kolejnymi definicjami zagadnienia, ale podzielę się, być może dla wielu oczywistymi pomysłami na wprowadzenie uczniów w świat kreatywności.

NA WYNOS

Proponuję garść pomysłów, które wykorzystałam na zajęciach z uczniami. Częstuj się i przypraw według smaków Twoich uczniów.

WIDOCZNE UCZENIE SIĘ

VisibleThinkingRoutines czyli „schematy widocznego uczenia się”. Prawie każdy nauczyciel prosił uczniów o to, aby pochylili się nad problemem, pomyśleli głębiej, dobrze zastanowili się nad rozwiązaniem. Czyli jak? Jak myśleć efektywnie? Z pomocą przychodzą narzędzia, które pomogą im uporządkować i przedstawić swój tok myślenia.  Na czym polega tu rola nauczyciela? Na uważnym towarzyszeniu, wspieraniu przy zachowaniu czterech filarów: zrozumienia, prawdy, uczciwości i kreatywności.

SEE THINK WONDER

Czyli Zobacz/opisz. Pomyśl. Zastanów się/zdziw się/rozważ.

Tę metodę możemy wykorzystać do pracy z wybranym tekstem kultury- np. Z obrazem pt. “Huśtawka” J. H. Fragonarda. Zapisujemy na tablicy pytania: 

Źródło: Wikipedia

SEE – Co widzisz na obrazie? THINK – O czym myślisz? Co o tym myślisz? Co może to oznaczać?WONDER – Co Cię zastanawia?

 

MULTIPLIKACJA JABŁKA

 

Poproś ucznia, aby narysował w tabeli jabłko. Kolejnych uczniów poproś o to, aby stworzyli swoje jabłka, inne od poprzednich.

To dzieło moich uczniów. Pierwsze jabłko jest tradycyjne, spójne z graficznym wyobrażeniem owocu. Dalej pojawiają się coraz mniej oczywiste wizje przedmiotu – mamy tu jabłko kubistyczne, jabłko w ogrodzie Eden, szarlotkę, jabłko Adama, jabłko przejechane przez samochód-płaskie jak naleśnik, sok jabłkowy, kwiat jabłoni, jabłko, które spadło na głowę Newtonowi. To proste ćwiczenie otwiera na nieschematycznego myślenia, oducza chodzenia po śladach i zachęca to tworzenia nieoczywistych rozwiązań.

SŁOWA NA WOLNOŚCI

Rozdaj uczniom kartki z przypadkowymi słowami, które nie łączą się ze sobą w sposób przyczynowo-skutkowy. Poproś ich, aby wylosowali trzy z nich i na bazie wylosowanych inspiracji stworzyli historię rozpoczynającą się od słów: Dawno dawno temu, w odległej galaktyce…

 

Bez wątpienia uczniowskie wypowiedzi będą odbiegały od wyuczonych schematów, a przy tym wspomogą kształtowanie kompetencji komunikacyjnych. 

 

HISTORIA ZAMKNIĘTA W PRZEDMIOCIE

Widzisz na zdjęciu nie tylko fragment mojej dłoni, ale również ręcznie robione pudełko na karty.

To ono stało się inspiracją to stworzenia wielu opowieści z małą i wielką historią w tle. Zadałam uczniom pytanie dotyczące tego artefaktu- do kogo mógł należeć przedmiot? W jakich okolicznościach, z jakiej okazji mógł być ofiarowany? Kim był obdarowany? Jak potoczyły się jego losy? Jak wyglądała rzeczywistość w Polsce w 1941 roku (data wyrzeźbiona na pudełku)? W jaki sposób okoliczności historyczne zmieniają sposób postrzegania tego prezentu? 

Do tego ćwiczenia warto wykorzystać przedmioty, które uczniowie przyniosą ze swoich domów. W tworzeniu historii przedmiotów nic ich nie ogranicza.

NIE ZADEPCZ CIEKAWOŚCI

Żaden wynik na egzaminie nie może równać się z poczuciem sprawczości, umiejętności krytycznego uczenia, odwadze w zadawaniu pytań, sztuce wyciągania wniosków z popełnionych błędów i ciekawości, której nie wolno nam zdeptać.

Supermoce to nie coachingowy truizm, ale siła, która pozwoli Ci zmienić kierunek jazdy rozpędzonego pociągu-spróbuj!

Obejrzyj film

Kreatywność to zaleta każdego nauczyciela, pozwoli powołać do istnienia entuzjazm i zdziwienie na lekcji. Kreatywność można wyćwiczyć i rozwijać. Dlatego razem z Izabellą Bartol przygotowałyśmy kurs dla wychowawcy i każdego poszukującego nauczyciela. Podpowiemy Tobie jak przygotować niebanalne lekcje wychowawcze z wykorzystaniem narzędzi TIK i filmu. Dowiesz się jak poprowadzić spotkanie z rodzicami, w jaki sposób pracować metodą projektu. Oprócz nagrań, przygotowałyśmy z Izą niemal 170 stron materiałów, które pomogą Tobie wdrożyć poznane treści podczas pracy z uczniami. W kursie zamknęłyśmy wszystko, co jest dla nas istotą pracy nauczyciela. Kurs ma formę praktyczną i wierzymy, że pomoże on zmienić lekcje w efektowne i efektywne spotkania pełne ciekawości i zaskoczenia. Koniecznie zapisz się na nasz kurs.

Katarzyna Włodkowska-eduentuzjastka, członkini grupy Superbelfrzy RP, doradca metodyczny, nauczycielka języka polskiego i edukacji medialnej, koordynatorka ogólnopolskich i międzynarodowych projektów edukacyjno-humanitarnych. Prelegentka na wielu ogólnopolskich konferencjach. Wyróżniona w konkursie “Wielkopolski Nauczyciel Roku”, w 2018 roku znalazła się w gronie 13 najlepszych nauczycieli w Polsce, w konkursie organizowanym przez Głos Nauczycielski. Od 15 lat z powodzeniem prowadzi klasy medialne, funkcjonujące na mocy programu autorskiego